Business as unusual.

MFF17-©STUDIONUNU-67.jpg

“We moeten ervoor zorgen dat onze tijd online, time well spent is”, zo opende James Williams vorig jaar Media Fast Forward. De woorden van deze onbekende technologie-ethicus werden enkele weken later herhaald door de meest bekende technologie-ondernemer Mark Zuckerberg. “Facebook zal meer time well spent worden”, dat beloofde Zuckerberg plechtig tijdens zijn historische (en ook robotische) getuigenis voor het Congres en de Senaat in de Verenigde Staten.

Een klein jaar later moeten we vaststellen dat Facebook er niet veel anders uitziet dan toen. Zo snel gaat dat natuurlijk niet. Zuckerberg’s ogen waren de laatste maanden bovendien gericht op Brazilië en de presidentsverkiezingen daar. Vanuit een heuse war room werden honderden profielen en tientallen pagina’s ontmaskerd op Facebook. Maar daar is het WhatsApp (ook van Facebook) dat Zuckerberg zorgen baart. Valse berichten en onbetrouwbare verhalen tierden welig onder aanhangers van Jair Bolsonaro. Weet dat Brazilië meer dan 120 miljoen gebruikers van deze gratis chat-app telt.

Het begrip ‘war room’ zal blijven hangen de komende jaren, want ondertussen weten we dat Bolsonaro president zal worden. Jawel, een oud-militair die Donald Trump als inspiratie lijkt te gebruiken. Net zoals Trump ondermijnt Bolsonaro traditionele pers door ze consequent als fake news media te bestempelen. Tegelijkertijd gebruiken ze digitale kanalen om vrienden en schilden klaar te stomen voor een nieuwe legislatuur (of dictatuur?).

“Waar gaat dit over?”, vroeg ik enkele weken geleden aan collega Tim Verheyden. “Het lijkt wel op een identity war”, antwoordde hij. We keken elkaar aan, wachtend op de koffie. En op antwoorden. Want het zijn grote vragen die we onszelf stellen. De combinatie democratie en technologie smaakt bitter in 2018. De Franse filosoof Jean Baudrillard, die medio jaren 80 de waarheid al failliet verklaarde, zei ooit schertsend: “It is always the same: once you are liberated, you are forced to ask who you are”.

9781785039065.jpg

Hoe verhoudt technologie zich tegenover de burger? Of zijn er enkel gebruikers, geen burgers, op het internet te vinden? En welke rol speelt de media in deze context? Het zijn enkele van de vele vragen die ik aan Jamie Bartlett wil stellen. The People vs The Tech, zo heet het laatste boek van Bartlett. How the internet is killing democracy (and how we save it), is de ondertitel van het pamflet dat zowel Tim en ik verslonden hebben. Reden genoeg om de auteur op het Media Fast Forward slotdebat uit te nodigen, een initiatief in samenwerking met Canvas.

WhatsApp Image 2018-10-31 at 14.24.47.jpg

Maar Trump, Brexit of Brazilië ten spijt, we moeten ook durven beseffen dat het helemaal zo slecht niet gaat met onze media. Ja, veranderingen lijken steeds sneller te gaan. Maar ik zie veel collega’s die rond opportuniteiten werken, in plaats van problemen. Dieter Boen, de chef innovatie bij VRT, laat geen moment passeren om te benadrukken dat het over actie en impact moet gaan. Innovatie, zo luidt het, is vooral ‘dingen doen’. Ja, samen met mediamakers. No pain, no gain.

En ook dat zal Media Fast Forward zijn, een bijeenkomst van innovators. Van zowel binnen als buiten de VRT. Vanuit het idee ‘business as unusual’ werden 8 breakout sessies gecureerd, elk met een eigen insteek of uitdaging. Investeer je als uitgever in technologie of in talent? Wat zijn geslaagde digitale formats? Welke communities bereiken we te weinig? Wat brengt de toekomst van sports media? Welke interacties worden werkelijkheid en hoe gebruiken we data om onze diensten te verbeteren? Het zijn vragen die we met zorg en eerbied stellen op kleine en verrassende podia in Bozar.

MFF17-©STUDIONUNU-98.jpg

De voorbije maanden ging ik op zoek naar inspirerende verhalen die zich voor of achter de schermen afspelen. Dit bij Vlaamse en Europese media. Denk daarvoor maar aan de makers van Bob (officieel de beste podcast van 2018), de Innovatiemanager van Red Bull Media of het team achter Curieuzeneuzen. Dit programma vullen we aan met een grote marktplaats die - net zoals vorig jaar - kan concurreren met een mierennest. In de mooie Horta Hall kan je naast de eigen innovatie projecten, meer dan 40 startups ontdekken. Hier wordt ook vijf maal een VRT Sandbox Sessions georganiseerd. We nemen ondernemerschap serieus bij de VRT.  

Je zal begrijpen dat Media Fast Forward naast een conferentie ook een ontmoetingsplaats geworden is. Een ontmoetingsplaats voor professionals gespecialiseerd in content, technologie of strategie. Ben je zo een professional? Dan ontvang ik je samen met mijn collega’s graag op Media Fast Forward 2018.

Fredo De Smet
Curator - Media Fast Forward