Future Zone

Take a look at European research projects to discover which technologies and innovations lie ahead,
and meet the network to shape future media.

 
MFF_Web-56.png

EINDGEBRUIKERS WORDEN REPORTERS EN GEDEELDE BEELDEN NIEUWS

Het MOS2S project richt zich enerzijds op crowdjournalistiek, waarbij een gebruiker zelf reporter wordt door zelfgemaakte beelden te delen, en anderzijds op live eventbeleving, met behulp van onder andere augmented reality. Met de ontwikkeling van een interactieve applicatie wil het project het productieproces van nieuws en eventverslaggeving efficiënter maken en eindgebruikers engageren in het creëren van content. 


MOS2S develops, tests and embeds audiovisual technologies in the Smart Venue Playground. The Playground serves as an experimental platform to support proof-of-concepts and trials, and focuses on extending and enhancing the experience of venue visitors and home viewers. MOS2S helps to accelerate new, unique Smart Venue applications that improve profitability, safety and customer experience.

MFF_Web-57.png

REAL-TIME DATA VERZAMELEN OM DE TRAINING EN BELEVING VAN WIELER-EVENEMENTEN TE VERBETEREN

Sportergegevens zijn waardevol bij het verbeteren van een fietservaring, trainingsschema en racestrategie. Veel populaire apps voor wielrennen zijn echter niet in staat om gegevens te verwerken die offline verzameld en geanalyseerd zijn. CONAMO wil real-time monitoring mogelijk maken door te innoveren op zowel het netwerk als in data-analyse. Hiermee kan je onmiddellijk aan noodzakelijke updates over je positie en prestatie.


The collection and analysis of athlete data in cycling offers a lot of potential to improve cycling experience, training regimes and cycling races strategies. Popular cycling apps gather data, but report and analyze it offline. That is why CONAMO aims to enable the real-time monitoring of athletes.

MFF_Web-58.png

PLATFORM VOOR EXPERIMENTEN ROND NIEUWE MEDIA-TOEPASSINGEN IN EEN SMART CITY OMGEVING

Het FLAME project wil een smart city infrastructuur beschikbaar maken die (deels) gerepliceerd kan worden door andere Europese steden. Daarnaast zal het project enkele experimenten opzetten rond nieuwe media-toepassingen en externe organisaties oproepen om hun ideeën uit te testen binnen de smart city.


The FLAME project aims to establish a real-life, city-scale environment for the experimentation of personalized, interactive, mobile, and localized media experiments.

 
MFF_Web-59.png

Nieuwe digitale luisterervaring

Wave is een nieuwe luisterervaring die nieuwsverhalen en actuele thema’s gepersonaliseerd kan brengen naar de gebruiker. Door content te linken aan apparaten zoals geconnecteerde auto’s, smart watches en home assistants kan Wave gebruikers bereiken tijdens verschillende activiteiten en gepersonaliseerde audio aanbieden wanneer het voor de gebruiker zelf past.


Wave is a new listening experience that brings together short, timely news stories, current affairs and long form audio tailored to each individual’s unique interests and delivered to their schedule. By targeting devices like connected cars, smart watches and home assistants, Wave aims to get the user’s attention during activities like driving, exercising and cooking, and offer personalized audio fitting the schedule of the user. 

MFF_Web-60.png

NIEUWE VERTELSTRUCTUREN EN PRODUCTIETOOLS VOOR OMNIDIRECTIONELE CONTENT

Het project ImmersiaTV wil de tv-beleving beter verbinden met de Virtual Reality-beleving. Door de ontwikkeling van nieuwe omnidirectionele videoformats krijgen kijkers een unieke audiovisuele ervaring op zowel traditionele tv, tablets als VR-brillen.


ImmersiaTV aims to improve the connection between the TV experience and the VR experience, which can be of added value to live events. By developing new content forms for omnidirectional video formats, viewers are able to get a unique  audiovisual experience.

MFF_Web-61.png

VOORSPELLING VAN ONLINE NIEUWSCONSUMPTIE

Providence + wil middelen ontwikkelen waarmee het mogelijk is de impact van online nieuws te analyseren, te voorspellen en te verbeteren. Het project is geselecteerd voor het Digital News Initiative Innovation Fund van Google, het initiatief van Google om innovatie te stimuleren in de journalistiek.


Providence+ will develop technology for news content providers to monitor and predict the reach of their offered online news, and to adapt their production and publication strategies in order to optimize the overall reach and impact. It uses machine learning techniques to predict the best online news publication strategy for an integral news room.

 
MFF_Web-62.png

BEELDEN MET EEN HOGER DYNAMISCH BEREIK EN LEVENDIGERE KLEUREN

HD²R onderzoekt hoe de kijkervaring optimaal kan verbeterd worden door gebruik te maken van een verhoogd dynamisch bereik in kleuren, contrast en helderheid. Daarvoor zal het project innovatieve visuele kwaliteitsexperimenten uitvoeren voor optimale en betrouwbare weergave, conversie en kleurencorrectie van HDR-beelden.


HD²R researches ways to optimize the viewing experience by using a higher dynamic range of colours, contrast and brightness. To that end, the project will carry out pioneering experiments to achieve the optimal and reliable visual quality, conversion and colour correction of HDR images. HD²R is studying all aspects of the imaging chain, from the camera to screening in the cinema or in the living room.

MFF_Web-63.png

hybride radio

HRadio is een project rond hybride radio waarbij we zoek gaan naar seamless radio ervaringen, onder meer in de wagen. Enerzijds is er momenteel live radio, die eenzelfde stroom aan informatie en muziek biedt aan alle luisteraars, en anderzijds zijn er internetdiensten die volledig gepersonaliseerd zijn, zoals Spotify. Dit project onderzoekt hoe het de twee kan combineren.


HRADIO (Hybrid Radio everywhere for everyone) focuses on radio service innovations enabled by convergence. With the rapid rise of smartphones, radio
faces competition from many new services including music steaming platforms. Radio aims to combine the personalized features from internet services with live radio.

1MFF_Web_02-34.png

MediaClustersBrussels

Media-experten erkennen dat de mediasector geografisch gekenmerkt wordt door een sterke concentratie in een beperkt aantal grote steden. Daarbij wordt aangenomen dat mediabedrijven samenbrengen op eenzelfde locatie gepaard gaat met voordelen voor de bedrijven zelf en met economische ontwikkeling voor de regio. Waar een dergelijke clustering dan best plaatsvindt en hoe de mediasector er precies van geniet, blijven natuurlijk belangrijke vragen voor regionale regeringen. Vele onderzoekers hebben reeds getracht een geschikte aanpak te ontwikkelen om het fenomeen te analyseren. MCB onderzoekt hoe mediaclusters vandaag vorm krijgen in de ‘hoofdstad van Europa’, Brussel.

Media experts acknowledge that the media industry is characterized from a geographical point of view by a heavy concentration in a limited number of large cities. The common assumption about media clusters is that locating media institutions inside a regional agglomeration brings them advantages and is beneficial for the economic development of the region. Where clustering of media industry takes place and how the media industry profits are, of course, critical questions for regional governments. Many scholars have been developing suiting frameworks to analyse the phenomenon. MCB seeks to uncover what media clustering looks like today in the ‘capital of Europe’, Brussels.

 
MFF_Web_03-80.png

European Media Ecosystem for InnovatioN

VRT Sandbox zet samenwerkingen voor korte trajecten met kmo’s en start-ups op. Tijdens deze trajecten krijgen ze de kans media-innovaties te testen in een reële context: via de tv-, radio- en digitale productie van de VRT. Tijdens het MediaRoad project wordt de succeswerking van de Sandbox omgevormd tot een model dat gerepliceerd kan worden. Door het ontstaan en connecteren van meerdere Sandboxes, wordt een Europees netwerk uitgebouwd voor open innovatie en ondernemerschap.


VRT (Sandbox), the Flemish public broadcaster of Belgium, joins forces with startups and innovative organizations to boost media innovation. During short periods of time, these partners receive the opportunity to develop, validate and scale their products in real operative environments with access to VRT’s people, infrastructure and technological resources. The EU-funded MediaRoad project will now transform the VRT Sandbox approach into a replicable model, enabling other European media organizations to launch their own Sandbox and connect with others Sandboxes. This European network will allow for a cross-fertilization of ideas and a wider circulation of innovating outcomes. In addition, this collaboration will offer startups the opportunity to collaborate with the European market at an early stage.

MFF_Web_03-81.png

Creating and Delivering Shared and Personalised Multi-Screen Broadcast and Broadband Experiences

2Immerse wil technologieondersteunende diensten realiseren om het publiek “onder te dompelen” in gedeelde en gepersonaliseerde multiscreen ervaringen.


The project’s ambition is to deliver technology enabling services ‘to immerse’ audiences in shared and personalised multiscreen experiences.

MFF_Web_03-82.png

The European Commission’s framework programme for support to the culture and audiovisual sectors

Creative Europe is het 7-jarige subsidieprogramma van de Europese Commissie ter bevordering en ondersteuning van de internationale samenwerking in de culturele, creatieve en audiovisuele sectoren. Creative Europe bestaat uit 3 programmaonderdelen: een subprogramma Cultuur voor de culturele en creatieve sectoren, een subprogramma Media voor de audiovisuele sector en een cross-sectoraal luik.


The Creative Europe programme aims to support the European audiovisual, cultural and creative sector.The different funding schemes encourage the audiovisual, cultural and creative players to operate across Europe, to reach new audiences and to develop the skills needed in the digital age. By helping European cultural and audiovisual works to reach audiences in other countries, the programme will also contribute to safeguarding cultural and linguistic diversity.