MFF_-11.png
fredo de smet - curator media fast forward
 
"We’re obsessed with fake news." That is what journalist Jamie Bartlett told us on the Media Fast Forward stage last year. Bartlett repeated the argument in ‘Facebook en ik’ on Canvas. “A bigger challenge than fake news is the fact that people are able to selectively put together their own news diet. People are cherry picking true news, real-life stories from mainstream media with the aim of confirming their own worldview.”

We continue this conversation. Because where media used to hold a mirror up to society, it has transformed today into a Rorschach test. An inkblot in which everyone reads a different version - their own version - of reality. Add to this tendency the observation that society is aging and diverging, and you will soon get the feeling that we are living in a world in which everything is polarized.

That is why this year, we are literally putting polarisation on the programme. Under the tagline ‘Opposites Attract’, VRT wants to focus on the social responsibility of the media sector. As every year, we want to bring people together. In addition to a conference, Media Fast Forward is a meeting place where media makers, technology experts and entrepreneurs bond with each other.

At a new location, we make room for workshops, masterclasses, meetups and networking moments with changemakers of the local media and technology industry. That in addition to a surprising programme and a full-day conference. See you there!
 
 

“We staren ons blind op fake news.” Dat verkondigde journalist Jamie Bartlett op het podium van Media Fast Forward vorig jaar. Een redenering die Bartlett herhaalde in het Canvasprogramma ‘Facebook en ik’. “Een grotere uitdaging naast fake news is het feit dat iedereen zijn eigen nieuwsdieet kan samenstellen. Mensen cherry-picken waargebeurde verhalen van mainstream media met als doel hun eigen wereldbeeld te bevestigen.” Of hoe meer verhalen en meer informatie tot een vernauwing in plaats van juist verrijking kunnen leiden.

We pikken de draad van de vorige editie op. Waar de media vroeger de maatschappij een spiegel wilde voorhouden, is deze vandaag een Rorschachtest geworden. Een inktvlek waarin iedereen een andere versie - zijn eigen versie - van de werkelijkheid leest. Voeg deze tendens toe aan de observatie dat de maatschappij vergrijst en verkleurt, en je krijgt al snel het gevoel dat we naast elkaar praten en leven. Welkom in een wereld waarin alles gepolariseerd is.

Dit jaar zetten we polarisatie letterlijk op de agenda. Onder de titel ‘Opposites Attract’ wil de VRT focussen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de mediasector. Zoals elk jaar willen we mensen samenbrengen. Naast een conferentie is Media Fast Forward een ontmoetingsplaats waarin mediamakers, technologie-experts en ondernemers met elkaar in gesprek gaan.

Op een nieuwe locatie maken we nog meer plaats voor workshops, masterclasses, meetups en netwerkmomenten met changemakers van de lokale media- en technologie- industrie. Dat naast een conferentie met een verrassend programma, een volledige dag lang. Tot dan!


 

Rorschach_250419 23c.png