Cultural Battlefield Europe (Brussel EN)

Youtube, TikTok, Instagram, Netflix.... de grootste mediaplatformen die Europeanen gebruiken zijn niet Europees. Europa is een speeltuin en markt geworden voor digitale bedrijven uit de VS en China. Een slagveld zelfs. 

Hoe gaat Europa hiermee om? En wat betekent dit voor onze cultuur en positie in de wereld? In deze sessie bestuderen we de reactie van Europa op de platform mogendheden en onderzoeken we hoe Europeanen daarover denken. Hoe kunnen technologie en media diversiteit, privacy, participatie en vrijheid van meningsuiting stimuleren en waarborgen? 

Op die vragen zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - Cultural Battlefield Europe.

Keynotes en cases van: prof . Karen Donders (professor communicatiewetenschappen, VUB), Rudi Vranckx (conflictjournalist, VRT), …

[foto karen] [foto Rudi]

De sessie 'Cultural Battlefield Europe' is een samenwerking tussen de VRT en de VUB....

AI @ Work (Gent NL)

De grootste technologische trend van het jaar is ‘kunstmatige intelligentie’ of ‘artificial intelligence’. Het is echter moeilijk om een onderscheid te maken tussen wat er in de werkelijkheid gebeurt en wat een droom blijft. Hoe integreren mediabedrijven de dag van vandaag AI in hun productie?

Op die vraag zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - AI in Media

Keynotes en cases van onder meer : Jonathan Berte (CEO, Robovision) , Tom Van de Weghe (Journalist en specialist AI in newsrooms, VRT) en Jim Stolze ( Tech-ondernemer, Aigency), …

De sessie  ' AI in Media ' is een samenwerking tussen VRT , Universiteit Gent en Samsung



AI @ Work (Gent NL)

De grootste technologische trend van het jaar is ‘kunstmatige intelligentie’ of ‘artificial intelligence’. Het is echter moeilijk om een onderscheid te maken tussen wat er in de werkelijkheid gebeurt en wat een droom blijft. Hoe integreren mediabedrijven de dag van vandaag AI in hun productie?

Op die vraag zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - AI in Media

Keynotes en cases van onder meer : Jonathan Berte (CEO, Robovision) , Tom Van de Weghe (Journalist en specialist AI in newsrooms, VRT) en Jim Stolze ( Tech-ondernemer, Aigency), …

De sessie  ' AI in Media ' is een samenwerking tussen VRT , Universiteit Gent en Samsung


 The war on truth (Antwerpen NL)

We leven in een groeiende 'post -truth society', waarin het steeds moeilijker wordt om uit te zoeken wat waar is en wat niet. Welke verantwoordelijkheden neemt de mediasector op zich in deze trend? En wat kunnen we daartegen doen?

Op die vragen zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - The war on truth

Keynotes en cases van onder meer : Nicholas Lataire (Adjunct News City, DPG Media), Tim Verheyden (Hoofd cel desinformatie, VRT), Michael Opgenhaffen (Professor nieuwe media en journalistiek, KU Leuven), Peter Van Aelst (Professor politieke wetenschappen, UA), Maike Olij (Schrijver), …

De sessie 'The war on truth'' is een samenwerking tussen VRT , KU Leuven en Universiteit Antwerpen.


 Fortnitisation (Kortrijk NL)

Voor de meeste Fortnite-spelers betekent het spel zoveel meer. Het is een plek om vrienden te ontmoeten, om optredens bij te wonen, om verhalen te ervaren....

Voor Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, is het spel een goudmijn. Kortom: Fortnite biedt ons een scenario voor de toekomst van de media. Hoe gaan we hiermee om?

Op die vraag zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - Fortinitisation

Keynotes en cases van onder meer : Rogier De Langhe (economiefilosoof, UGent), Olivier Van Duüren (auteur The Dualarity), Rani DHulster (gaming expert, VRT), ... 

De sessie  ' Fortnitisation' is een samenwerking tussen VRT en  Howest.