UNIVERSITY TOUR
MFF2018(C)STUDIONUNU-18.jpg
 
CULTURAL BATTLEFIELD EUROPE (NL)
Karen Donders • VUB

Karen Donders • VUB

Youtube, TikTok, Instagram, Netflix.... de grootste mediaplatformen die Europeanen gebruiken zijn niet Europees. Europa is een speeltuin en markt geworden voor digitale bedrijven uit de VS en China. Een slagveld zelfs.
Hoe gaat Europa hiermee om? En wat betekent dit voor onze cultuur en positie in de wereld? In deze sessie bestuderen we de reactie van Europa op de platform mogendheden en onderzoeken we hoe Europeanen daarover denken. Hoe kunnen technologie en media diversiteit, privacy, participatie en vrijheid van meningsuiting stimuleren en waarborgen? Op die vragen zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - Cultural Battlefield Europe.
Keynotes en cases van: prof . Karen Donders (professor communicatiewetenschappen, VUB) Rudi Vranckx (conflictjournalist, VRT)
vrt-vub.png

De sessie 'Cultural Battlefield Europe' is een samenwerking tussen
de VRT en de VUB....

AI @ WORK (GENT - NL)
Jonathan Berte • Robovision

Jonathan Berte • Robovision

De grootste technologische trend van het jaar is ‘kunstmatige intelligentie’ of ‘artificial intelligence’. Het is echter moeilijk om een onderscheid te maken tussen wat er in de werkelijkheid gebeurt en wat een droom blijft.
Hoe integreren mediabedrijven de dag van vandaag AI in hun productie? Op die vraag zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - AI in Media.
Keynotes en cases van onder meer: Jonathan Berte (CEO, Robovision) Tom Van de Weghe (Journalist, specialist AI in newsrooms, VRT) Jim Stolze (Tech-ondernemer, Aigency)
vrt-ugent-samsung.png

De sessie  ' AI in Media ' is een samenwerking tussen VRT ,
Universiteit Gent en Samsung

 

 
THE WAR ON TRUTH (ANTWERPEN-NL)
Nicholas Lataire • DPG Media

Nicholas Lataire • DPG Media

We leven in een groeiende 'post-truth society', waarin het steeds moeilijker wordt om uit te zoeken wat waar is en wat niet. Welke verantwoordelijkheden neemt de mediasector op zich in deze trend? En wat kunnen we daartegen doen?
Op die vragen zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - The war on truth.
Keynotes en cases van onder meer: Nicholas Lataire (Adjunct News City, DPG Media) Tim Verheyden (Hoofd cel desinformatie, VRT) Michael Opgenhaffen (Professor nieuwe media en journalistiek, KU Leuven) Peter Van Aelst (Professor politieke wetenschappen, UA) Maike Olij (Schrijver)
vrt-kuleuven-hasselt.png

De sessie 'The war on truth'' is een samenwerking tussen VRT
KU Leuven en Universiteit Antwerpen.

FORTNITISATION (KORTRIJK-NL)
Rogier De Langhe • Cultuurfilosoof

Rogier De Langhe • Cultuurfilosoof

Voor de meeste Fortnite-spelers betekent het spel zoveel meer. Het is een plek om vrienden te ontmoeten, om optredens bij te wonen, om verhalen te ervaren....
Voor Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, is het spel een goudmijn. Kortom: Fortnite biedt ons een scenario voor de toekomst van de media. Hoe gaan we hiermee om? Op die vraag zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Foward - Fortinitisation.
Keynotes en cases van onder meer: Rogier De Langhe (economiefilosoof, UGent) Olivier Van Duüren (auteur The Dualarity) Rani DHulster (gaming expert, VRT)
vrt-howest.png

De sessie  ' Fortnitisation' is een samenwerking tussen VRT en  Howest.

 

EXPERIENCE ECONOMY (MECHELEN-NL)
 
Moniek Hover • Efteling Academy

Moniek Hover • Efteling Academy

 
 
Nu de wereld steeds meer gevirtualiseerd raakt, is het fysieke product niet eens meer relevant. Waardecreatie verplaatst zich fundamenteel van product naar ervaring. Welk merk maakt de weg vrij in de belevingseconomie?
Op die vraag zoeken we een antwoord tijdens Media Fast Forward - Experience Economy
Keynotes en cases van onder meer: prof . Moniek Hover (professor storytelling, Efteling Academy) Ben Urbain (Brand Strategist, Glossy.tv) Dorien Luyckx (onderzoeker, UA) Tom Rumes (professor, Thomas More)
 
vrt-thomasMore.png

De sessie 'Experience Economy' is een samenwerking tussen
VRT en Thomas More.